هنر نقاشی

اطلاعاتی در باره هنر نقاشی

هنر نقاشی

اطلاعاتی در باره هنر نقاشی

جنبش رئالیسم


جنبش رئالیسم که گاهی اوقات به آن ناتورالیسم هم اطلاق میگردد، به طور کلی در راستای ارائه و معرفی موضوعات به صورت عینی حرکت می نماید. این سبک معمولا بدون دخل و تصرف هنرمند از نظر بیان بصری در موضوع و تمرکز بر عینیت گرایی ارائه می گردد، در این نوع از نقاشی هنرمند به طور جدی از به تصویر کشیدن المانهای غیر قابل باور، عجیب غریب و فرا طبیعی دوری می نماید. نقاشی رئال منحصر به دوره خاصی نمی باشد و از گرایشات مفهومی گرفته تا تمرینات آکادمیک در مراکز هنری، در حیطه و قلمروی سبک رئال  قرار می گیرند. خواننده به این نکته توجه نماید که سبکهای متنوعی از سبک رئالیسم متولد می شود، مثلا سبک رئالیسم توهمی و یا رئالیسم جادویی اما رئالیسم و یا ناتورالیسم اصیل و طبیعی از این گرایشات دوری کرده و به دقت و اصرار به ارائه عینی موضوع فارق از زشت یا زیبا بودن آن می پردازد. موضوعی که توضیح آن رفت پایه و اساس رئالیسمی می باشد که در قرن نوزدهم در حواشی سال 1850 بعد از انقلاب فرانسه در این کشور آغاز شد. این جنبش بعدها پایه و اساس رئالیسم اجتماعی و رئالیسم آمریکایی نیز قرار گرفت. نقاشان رئالیسم در فرانسه به مقابله با سبک رمانتیسم که در قرن 18 شکل گرفته بود برخواستند و در گرایشات هنری خود این سبک را نفی می کردند. از دل سبک رئال در نقاشی جنبشهای زیادی مانند سبک وریزم، رئالیست ادبی، رئالیست تئاتری، و سینمای نئورئال ایتالیایی متولد شد.



مطلب زیر از سایت عکاسی https://www.akkasee.com میباشد که به تعریف رئالیسم میپردازد:


لینک منبع موضوع رئالیسم


 رئالیسم در کلیت خود، اصلاحی در تاریخ هنر است که به بازنمایی واقعیتِ مورد تجربه ی انسانها در زمان و مکان معین اشاره دارد. در این تعریفِ عام، رئالیسم مفهومی متضاد با آرمانگرایی، انتزاعگرایی، چکیده نگاری و رمانتیسم است و از این رو با معنای ناتورالیسم(naturalism)، مترادف انگاشته می شود. از جنبه ی صوری، رئالیسم به این دلیل با ناتورالیسم متمایز است که بر "عام در خاص" تاکید می کند( ناتورالیسم صرفا " خاص" را چون اساس واقعیت ارائه می کند) از نظر محتوی نیز رئالیسم با ناتورالیسم متفاوت است، زیرا لزوما به اثباتگرایی و فلسفه ی طبیعتگرانه درباره ی زندگی نمی پردازد. گاه واقع گرایی را در معنای "واقع نمایی" بکار می برند. که در این صورت مفهومی متضاد با کژنمایی است. برخی نیز شبیه سازی واقعیت را "واقعگرایی بصری" می نامند. و آن را از واقعگرایی مفهومی جدا میکنند.

رئالیسم به مثابه یک روش هنری، قابل تعمیم به بسیاری از آثار هنری – صرف نظر از سبک یا اسلوب معین – است. رئالیسم را در آثاری می توان شناخت که هنرمند از سطح ظواهر عینی فراتر رفته، حقایقی از روابط گوناگون و پویای انسانها با یکدیگر و با محیطشان را بیان می کند و به طور کلی با مسئله ی "انسان چیست و چه می تواند بشود" درگیر می شود. نقاشانی چون رامبراند، گویا، وانگوگ، پیکاسو، لژه و بسیاری از هنرمندان دیگر، آثاری واقع گرایانه آفریده اند. در برخی از این آثار روشهای کژنمایی، انتزاع و چکیده نگاری به کار رفته است.رئالیسم چون یک آموزه یا نظریه ی هدفمند، در میانه ی سده ی نوزدهم، واکنشی در برابر خصلت آرمانی کلاسی سیسم و خصلت ذهنی و تلقینی رمانتیسم بود. واقعگرایی سده ی نوزدهم بر تفسیر همه جانبه ی زندگی اجتماعی و تجسم دقیق سیمای زمانه تاکید می کرد.(از نظریه پردازان اصلی آن، شانفلُری و دورانتی بودند).ادامه ی جنبش رئالیسم سده ی نوزدهم به دو جریان امپرسیونیسم و ناتورالیسم – به خصوص در ادبیات – انجامید(واقعگرایی اجتماعی، رئالیسم سوسیالیست، واقعگرایی نو)

ساختن رنگ نقاشی ، رنگ سفید


آموزش ساختن رنگ سفید در رنگ روغن را توضیح میدهیم.


رنگ سفید در نقاشی رنگ روغن، مصرف فراوان دارد و میتوان گفت اولین رنگی که زودتر از بقیه رنگها تمام میشود، رنگ سفید است. رنگ سفید را میتوان از ماده ای به نام سینکا که به شکل پودر است تهیه نمود. ابتدا روشی را توضیح میدهیم که معمولا در هنرستانها و محیطهای دانشگاهی ایران، بین هنر آموزان رایج تر است و در بعضی از کلاسهای نقاشی نیز ممکن است به هنرجویانی که پر کارتر هستند و رنگ سفیدشان زودتر از بقیه رنگها به اتمام میرسد، توصیه شود. توجه داشته باشید رنگی که بدین طریق ساخته میشود رنگ استانداردی نخواهد بود. روشهای توصیه شده در محیطهای هنری ایران، معولا روشهای بروز و استاندارد جهان نمیباشند و فقط میتوانند نیاز هنرجو را بصورت مقطعی بر طرف نمایند. ما این روش را توضیح میدهیم، اما توصیه نمیکنیم. مخصوصا اگر مایلید که تابلوی کار شده با رنگهای دست ساز خودتان، کیفیت و ماندگاری بهتر و بیشتری داشته باشد، توصیه میکنیم در صورت امکان از روش دوم که در همین مقاله توضیح میدهیم، استفاده نمایید.


مقداری پودر سینکا که با روغن بزرک ترکیب شود سفید مورد استفاده ما را (سفید زینک) بدست میدهد. البته لارم به ذکر است که سینکا و روغن بزرک مورد استفاده باید از نوع مرغوب باشند. سینکای مرغوب کاملا پودر و نرم است و حالت آرد داشته و ناخالصی ندارد. روغن مرغوب هم بوی بد نداشته و دارای رنگ شفاف و بسیار روشن میباشد.


مقدار روغن و پودر را طوری تنظیم مینماییم که رنگ حاصله نه خیلی سفت باشد و نه خیلی شل.


از کاردک برای مخلوط کردن پودر و سینکا میتوان استفاده نمود.


رنگ حاصله را میتوان در قوطیهای کوچک در بسته، مانند قوطی کرم و مانند آن نگهداری نمود.


برای ساختن رنگ سفید تیتانیوم میتوان همین مراحل را با پودر تیتانیوم مرغوب انجام داد.


روش استاندارد ساختن رنگ 


اگر دغدغه شما نقاشی کشیدن است و مدتی را در این راه صرف کرده باشید، حتما با رنگ روغن نیز آشنایی داشته اید. زیرا این متریال یکی از حرفه ای ترین و پردکابردترین متریالهای دنیای هنرهای زیبا می باشد. شاید از این موضوع سوپرایز شوید اگر بدانید که این رنگهای زیبا تنها با ترکیب دو یا سه ماده بدست می آیند. در برخی مواقع تولید دستی رنگ روغن مزایای خاص خود را دارد، مثلا هنرمند می تواند فرمول شخصی خود را برای تولید آن ابداع کند و حتی درصورت کسب تجربه کافی می تواند کیفیتی بهتر از نوع تجاری آن را تولید کند، از طرفی برخی مواقع تولید این رنگها اقتصادی تر از خرید آنها از فروشگاه می باشد. در این مقاله ما به توضیح روش سنتی تولید رنگ روغن خواهیم پرداخت، با دقت در این مقاله شما نیز میتوانید برند رنگ خود را داشته باشید.


ادامه این مطلب را در پیچ https://www.mahvis.net/lesson10.htm مشاهده نمایید.